Poznajmy się i porozmawiajmy o możliwej współpracy.
Podczas procesu rekrutacji na stanowisko młodszego specjalisty ds. SEM często zauważamy, że nawet osoby z doświadczeniem robią wiele błędów przy tworzeniu struktur kampanii.
Struktura kampanii w uproszczonej wersji składa się z:
W naszym zadaniu prosimy o przygotowanie struktury dla jednej kategorii ze sklepu, żeby sprawdzić, czy potencjalny kandydat:
Nawet podczas przeprowadzania audytów kont Google Ads trafiamy na chaotycznie przygotowane kampanie, których wyniki jest bardzo ciężko analizować i zachodzimy w głowę, jak można pracować z takimi kampaniami na co dzień.
Z tego artykułu dowiesz się, jak tworzyć struktury na wyższym poziomie, które:
Poniżej jest rozpisana instrukcja krok po kroku, a na dole artykułu podsumowanie z dobrymi praktykami, o których należy pamiętać.
KROK 1.
Przegląd strony i wstępne wypisanie słów pasujących do oferty
Jeśli mamy przygotować kampanie promujące jedną kategorię ze sklepu, to:
Przykład:
kategoria w sklepie zawiera plecaki na laptopa – wyłącznie damskie – rozmiary 15,6” oraz 17” – tylko marki MyBrand (nazwa wymyślona) – produkty są dostępne w kolorach: różowy, czerwony, zielony, czarny
Słowa, które moglibyśmy wynotować w tym kroku:
plecak na laptopa
plecak na komputer
plecak na notebooka
plecak na laptopa damski
plecak na laptopa 15 6
plecak na laptopa 17
plecak na laptopa różowy
plecak na laptopa czerwony
plecak na laptopa zielony
plecak na laptopa czarny
plecak na laptopa mybrand
Mamy więc listę słów kluczowych, które w naszym odczuciu mogą być wyszukiwane przez internautów i które pasują do oferty. Jeśli internauta wpisałby w Google którąkolwiek z tych fraz, to jest szansa, że mógłby zainteresować się naszymi produktami.
KROK 2.
Rozbudowa listy słów
Jeśli przygotowujemy prawdziwą strukturę słów kluczowych, którą będziemy wykorzystywać w pracy, to w tym kroku powinniśmy wpisać wcześniej określone słowa do planera słów kluczowych Google. Dla każdego słowa powinniśmy pobrać listę proponowanych, podobnych słów do arkusza i zająć się ich dalszą obróbką.
Z powyższego narzędzia (ewentualnie w połączeniu z Google Data Studio) korzystają profesjonaliści. Nie ma lepszego rozwiązania na rynku.
Jeśli jednak robimy tylko zadanie rekrutacyjne i nie mamy dostępu do planera słów kluczowych, to możemy rozbudować listę naszych słów kluczowych korzystając z poniższych opcji:
Korzystając z dostępnych możliwości rozbudowujemy naszą listę słów kluczowych. Wybieramy tylko te słowa, które pasują do naszej oferty. Pomijamy słowa nie pasujące, które mogłyby powodować “przepalanie” budżetu.
Przykłady nieodpowiednich słów:
plecak na laptopa męski
plecak na laptopa 14
plecak na laptopa samsonite
Nie wybieramy słów z literówkami/bez polskich znaków.
Przy tworzeniu prawdziwej struktury bralibyśmy pod uwagę jeszcze potencjały słów. Tych, których nikt nie szuka, nie warto uwzględniać w strukturze.
Po tym kroku powinniśmy mieć pokaźną listę słów kluczowych, pasujących do wybranej przez nas kategorii.
KROK 3.
Podział słów na grupy i kampanie
Dzielimy słowa, stosując poniższe dobre praktyki:
Jeśli tworzymy więc strukturę dla małej kategorii, ale która zawiera produkty znanej marki, to powinniśmy mieć dwie kampanie: brandową oraz ogólną (często oznacza się ją jako “generic”).
W poniższym przykładzie mamy pokazane po dwie grupy reklam ze słowami kluczowymi. W pierwszym przypadku (dobrze zrobione zadanie), w pierwszej grupie mamy słowa, które zawierają “plecak/i” “na laptopa” “damskie” – te 3 człony stanowią część wspólną. W drugiej grupie mamy słowa z częścią wspólną: “plecaki”, “na laptopa”, “czarne”.
W drugim przypadku (źle rozwiązane zadanie) mamy misz-masz. W jednej grupie reklam znajdują się słowa z synonimami – one powinny być wydzielone do osobnych grup.
Nie ma potrzeby podawania słów w liczbie pojedynczej i mnogiej – można tak robić, ale nie jest to konieczne. Uwaga: jeśli decydujemy się uwzględnić słowa w liczbie pojedynczej i mnogiej, to nigdy nie wstawiajmy ich do osobnych grup reklam, powinny być w jednej grupie. Sztuczne rozdmuchiwanie struktury i niepotrzebne tworzenie dodatkowych grup reklam utrudnia potem monitorowanie wyników.
Jeśli tworzylibyśmy większą strukturę dla wielu kategorii, to nie może być sytuacji, że do jednej grupy reklam wybieramy słowa powiązane z różnymi podstronami.
Jeśli np. ustalimy sobie, że w nazwach kampanii zawsze na początku wpisujemy oznaczenie kraju, potem typ kampanii, a na końcu kategorię, to zawsze się tego trzymajmy.
W poniższym przykładzie mamy pokazane po dwie kampanie, które zawierają 7 grup reklam. W źle rozwiązanym zadaniu w nazwach kampanii czasem są pewne elementy, czasem ich nie ma. Raz zastosowano slashe do oddzielenia wyrazów, a raz myślnik – jest bałagan. Jeszcze gorzej wygląda tutaj kwestia grup reklam. Nazwy grup reklam powinniśmy tworzyć konsekwentnie. Jeśli stosujemy l. mnogą, to róbmy to wszędzie, a nie czasem “plecak”, a czasem “plecaki”. Jeśli jakiś człon stosujemy na początku, to zawsze tak róbmy. Jeśli ustalamy, że rozmiar laptopa w nazwach grup reklam podajemy bez przecinka i bez apostrofu symbolizującego cale, to bądźmy konsekwentni.
KROK 4.
Ułożenie tekstów reklam
Gdy już mamy ustalone, jakie słowa kluczowe znajdują się w jakich grupach reklam, to możemy zająć się tworzeniem tekstów reklam.
W ramach ćwiczeń wystarczy utworzyć jedną reklamę elastyczną na grupę reklam. Informacje o reklamach elastycznych: https://support.google.com/google-ads/answer/7684791?hl=pl
Warto wykorzystać szablon, żeby nie tworzyć reklam od zera dla każdej grupy, a jedynie kopiować je między grupami i zmieniać nagłówki.
Należy przestrzegać poniższych zasad:
Nagłówki – max po 30 znaków
Opisy – max po 90 znaków
Warto sprawdzić, jakie reklamy wyświetlają się dla najważniejszych dla nas słów kluczowych, żeby nie tworzyć tekstów w podobnym stylu. Często w każdej reklamie widać hasła “niskie ceny, duży wybór”. Warto starać się wyróżnić na tym tle.
DOBRE PRAKTYKI – PODSUMOWANIE