Jak reklamować wyroby medyczne zgodnie z nowymi przepisami?

Aleksandra Dąbrowska

Dyrektywa Omnibus zelektryzowała środowisko biznesowe i ostatnio zdominowała debatę w social mediach, ale trzeba pamiętać o kolejnych ważnych zmianach w prawie reklamowym, które weszły w życie wraz z 2023 rokiem. Nowe przepisy dotyczą reklamowania wyrobów medycznych i usług medycyny estetycznej. Co się zmieniło?

Medyk (nie)poleca…

Oglądając telewizję, przez ostatnie lata można było odnieść wrażenie, że Polacy są chyba najbardziej chorowitym narodem świata. Aktorzy w kitlach lekarskich polecali nieskończoną liczbę tabletek, kropli i innych produktów. Od 1 stycznia takie praktyki są już niezgodne z prawem. Osoby występujące w reklamie nie mogą podawać się za medyków, lekarzy, dentystów, pielęgniarki czy za inne osoby wykonujące zawód medyczny. Nie chodzi jedynie o bezpośrednie wykorzystywanie wizerunku medyka, ale choćby o sugerowanie, że dana osoba może wykonywać taki zawód. Nie będziemy więc już oglądać scen rozgrywających się w aptece czy w gabinecie lekarskim. Zakaz dotyczy reklamowania zarówno wyrobów medycznych, jak i produktów leczniczych. 

Kolejne ważne zasady

Reklama wyrobu medycznego nie może zawierać bezpośredniego wezwania do dzieci, wzywać dziecka do kupienia lub nakłaniania dorosłych do zakupu reklamowanego produktu. Kolejna ważna zmiana dotyczy zakazu reklamowania sprzętu specjalistycznego. Reklama wyrobu medycznego musi być zrozumiała dla laika i może dotyczyć wyłącznie wyrobów przeznaczonych do użytku przez laików.

Także medycyna estetyczna

Na baczności musi mieć się również branża beauty. Zakaz reklamowania obejmuje lasery, preparaty oparte na kwasie hialuronowym, implanty czy też sprzęty specjalistyczne wykorzystywane w medycynie estetycznej. Współpraca z influencerami promującymi zabiegi  będzie więc utrudniona, podobnie jak reklamowanie swoich produktów czy usług w social mediach. Samo pokazywanie efektów zabiegów nie jest zakazane, ale odbiorca nie powinien być w stanie zidentyfikować konkretnego produktu. 

Jaka kara za złamanie przepisów?

Kary za niedostosowanie się do nowych przepisów mogą być bardzo dotkliwe. Przedsiębiorca będzie musiał zapłacić nawet do 2 milionów złotych. Jeśli złamanie zasad nie powodowało zagrożenia zdrowia lub życia użytkowników, kara może wynieść do 200 tys. zł. Za ponowne naruszenie przepisów można otrzymać 50% maksymalnego wymiaru kary. 

Warto wspomnieć, że wkrótce podobne zmiany prawne mogą objąć także reklamy suplementów diety. Odpowiedni projekt ustawy trafił niedawno do konsultacji. W tym przypadku zmiany będą dotyczyć nie tylko firm z sektora medycznego, ale także z branży żywności czy z branży sportowej.

źródła:

Influencerki koniec reklam usług produktów medycyna estetyczna (wirtualnemedia.pl), Zakaz reklamowania wyrobów medycznych przez lekarz farmaceuta koniec reklam usług medycyny estetycznej (wirtualnemedia.pl), Reklamy wyrobów medycznych od 1 stycznia 2023 r. (prawo.pl), NIL – Reklama wyrobów medycznych. Nowe przepisy od 1 stycznia 2023 r., Suplement to nie lek – nowe przepisy zmienią reklamy tych produktów – rp.pl