Co trzeba wiedzieć o dyrektywie Omnibus

Aleksandra Dąbrowska

Wdrożyłeś już zmiany w swoim sklepie online? Jeśli nie, to takie niedopatrzenie może Cię słono kosztować…

1 stycznia 2023 r. w Polsce weszła w życie unijna dyrektywa Omnibus, która oznacza rewolucję zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i w sektorze e-commerce. Mimo że nowe przepisy obowiązują od niedzieli, nie wszyscy zdołali przystosować swoje sklepy internetowe do zmian. Tymczasem nieprzestrzeganie zasad dyrektywy może skutkować nałożeniem przez odpowiednie organy wysokiej kary pieniężnej (stanowiącej nawet 10% obrotu!). Sprawdź co trzeba jak najszybciej zmienić w swoim sklepie online. 

Najniższa cena jako punkt odniesienia

Pomysłodawcy dyrektywy zapewniają, że ma ona na celu walkę m.in. z nieuczciwymi praktykami promocyjnymi. Od teraz sprzedawca musi umieszczać na swojej stronie informację o najniższej cenie za usługę lub produkt, która obowiązywała w ciągu ostatnich 30 dni przed wprowadzeniem promocji. Co ważne, informacja o poprzedniej cenie powinna być umieszczona obok aktualnej, obniżonej kwoty. Istnieją wyjątki od tej reguły, o najniższej cenie z ostatniego miesiąca nie trzeba informować gdy przedsiębiorca oferuje np. kupon zniżkowy na kolejne zakupy, promocje typu “ 2+1”  lub promocje powiązane z programami lojalnościowymi. 

Należy być jednak uważnym w przypadku kodów rabatowych oferowanych wszystkim klientom lub większości z nich np. “dzisiaj 10% rabatu z kodem XXX” lub “10% rabatu dla klientów korzystających z naszego programu lojalnościowego”. W takiej sytuacji przedsiębiorca ma obowiązek umieszczania najniższej ceny z ostatnich 30 dni przy wszystkich produktach objętych promocją.

Jeśli przeceniasz produkt, który nie znajduje się na stronie od 30 dni, podaj informację o najniższej cenie, która obowiązywała do momentu wprowadzenia promocji. 

UWAGA: Punktem odniesienia dla promocji nie jest już ostatnia cena regularna, lecz najniższa cena z ostatnich 30 dni przed wprowadzeniem promocji. Jak podaje portal PARP: «jeżeli ogłoszenie o obniżce ceny brzmi „50% taniej”, a najniższa cena w ciągu 30 poprzednich dni wynosiła 100 EUR, sprzedawca będzie musiał przedstawić 100 EUR jako „wcześniejszą” cenę, od której oblicza się 50-procentową obniżkę, pomimo faktu, że ostatnia cena sprzedaży towaru wynosiła 160 EUR».

Recenzja prawdę nam powie

Od 1 stycznia każdy przedsiębiorca ma obowiązek weryfikowania opinii zamieszczanych na stronie e-sklepu. W ten sposób ustawodawca chce wyeliminować proceder wystawiania fałszywych recenzji przez osoby, które tak naprawdę nigdy nie korzystały z danego produktu. Sprzedawca musi więc określić kryteria weryfikacji i poinformować o nich swoich klientów. 

Przedsiębiorca czy osoba prywatna? Oto jest pytanie

Platformy sprzedażowe, takie jak Allegro, muszą teraz informować użytkowników na jakich zasadach promują poszczególne oferty lub poszczególnych sprzedawców, czyli dlaczego znajdują się oni na wyższych pozycjach na liście wyszukiwań. Kolejna ważna zmiana w marketplace’ach to obowiązek umieszczania informacji o statusie sprzedawcy. Klient musi wiedzieć czy kupuje u przedsiębiorcy, czy u osoby prywatnej. Ma to znaczenie przede wszystkim ze względu na prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni, które przysługuje kupującemu w przypadku składania zamówień u przedsiębiorcy. 

Kontakt to podstawa

Niby oczywistość, ale na wszelki wypadek warto o niej wspomnieć. Sprzedawca musi podać klientom numer telefonu i adres mailowy. Kontakt na linii sprzedawca-klient powinien odbywać się bez żadnych przeszkód. To leży zresztą w interesie obu stron. 

Za nieprzestrzeganie zasad nowej dyrektywy przedsiębiorca może otrzymać karę wysokości do 20 000 zł, a w przypadku trzykrotnego niewykonania nowych obowiązków w ciągu roku – nawet do 40 000 zł. Ponadto w szczególnych przypadkach możliwe jest nałożenie przez Prezesa UOKiK kary sięgającej do 10% obrotu osiągniętego w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary. 

Szczegółowe informacje na temat nowej dyrektywy znajdują się na stronie: Dyrektywa Omnibus – obowiązek informowania o cenach – PARP – Centrum Rozwoju MŚP

źródła: parp.gov.pl, biznes.interia.pl, businessinsider.com.pl