W wielkim skrócie, analityka internetowa służy do zbierania w zgodzie z prawem dostępnych danych o osobach trafiających na naszą stronę, zwanych dalej użytkownikami. Ponieważ same dane nie wystarczają, należy je po zebraniu przeanalizować. Sztuka polega na tym, by wiedzieć jakie dane i w jaki sposób zbierać, aby wyciągnąć z nich potrzebne nam informacje.
Cele analityki internetowej.
Analityka internetowa ma trzy cele:
- ciągłe ulepszanie naszej strony internetowej,
- coraz lepsze poznanie użytkowników witryny,
- dzięki zebranym informacjom pozwala na optymalizację działań prosprzedażowych, w tym marketingowych.
Właściwie prowadzona analityka webowa ma zatem trzy cele, które są jednak jedynie narzędziem podporządkowanym jedynemu, najważniejszemu dążeniu, czyli zwiększeniu sprzedaży i zyskowi. A każdy przedsiębiorca dobrze wie, że sprzedaż jest najważniejsza.
To właśnie zysk, jest tym co nas interesuje. Karteczka z napisem ZYSK, powinna wisieć przyklejona do pulpitu każdego, kto zajmuje się analizą danych. Analizowanie danych nie może być sztuką dla sztuki, lecz jedynie i aż, jak najlepszym narzędziem do zwiększania zysków firmy.
Co do zasady zyski możemy zwiększać na dwa sposoby: poprzez zwiększanie przychodów oraz redukcję kosztów. W obu, znów doskonale sprawdza się analityka webowa.
Analityka i odświeżenie szaty graficznej musi brać pod uwagę dane i niezmienny cel, czyli zwiększenie zysku. “Wizja” prezesa, to nie jest żaden argument w tym przypadku.
Odświeżenie wyglądu strony nie dość, że może nijak przełożyć się na wzrost sprzedaży, to jeszcze niesie za sobą szereg zagrożeń. Z jednej strony są to przyzwyczajenia dotychczasowych klientów, z drugiej zaś, najpoważniejsze zagrożenia dla pozycjonowania naszej strony. Jeżeli przy zmianie wyglądu strony zapomnimy o SEO, to obudzimy się z ręką w …, z drastycznym odpływem naszych użytkowników.
Zbieranie, analiza i wdrażanie zmian.
Dla właściwych, analiz i ich skutecznego wdrożenia niezbędne jest zebranie wszystkich dostępnych danych w jednym miejscu. Jeśli korzystasz albo (prawie na pewno) będziesz korzystał z różnych form pozyskiwania klienta, takich jak Google Ads, Microsoft Ads, Facebook Ads, SEO, marketing, ważne by zebrać dane w jednym miejscu i zadbać w ten sposób o ich swobodny przepływ do odpowiednich pracowników. To warunek konieczny dla prawidłowego wyciągania wniosków, jakie można uzyskać z danych.
Gdy już mamy wszystkie dane zebrane w jednym miejscu, najlepiej w Google Analytics, w tym w GA4 [link do art.], gdyż to nieuchronnie nadciągajaca przyszłość, możemy przystąpić do ich analizy. Na podstawie wniosków z niej płynących możemy wprowadzać i monitorować zmiany. Za pomocą mierzalnych parametrów możemy w obiektywny sposób ocenić ich celowość i skuteczność. W dość oczywisty sposób pozwala to na optymalizację naszych nakładów wydawanych na pozyskiwanie klienta, czyli proces zmiany użytkownika w klienta.
Mając dostarczane aktualne dane, możemy:
- określić dla naszej firmy jasny i zrozumiały dla wszystkich pracowników zaangażowanych w realizację cel,
- sprofilować użytkowników,
- wybrać najefektywniejsze kanały do zmiany użytkownika w klienta.
Czego nam brakuje? Wizualizacji i obróbki danych. Nie każdy musi znać się na obróbce danych i fascynować się tabelkami pełnymi cyferek. Dlatego tak ważne jest właściwe przygotowanie wartościowych danych. To na ich podstawie można podejmować strategiczne decyzje co do kierunków rozwoju firmy.
Podsumowanie
Analityka internetowa to konieczność dla każdej firmy, która chce zaistnieć w Internecie. Aby działać skutecznie, musimy zbierać dane i optymalizować procesy sprzedaży w firmie. Wszystko z użyciem jasno i precyzyjnie określonego celu – wzrost zysku.
W Infronie szczególną wagę przywiązujemy właśnie do analityki internetowej, tworząc pod to dedykowany Twojej firmie zespół specjalistów od Google Ads, Microsoft Ads, Facebook Ads, SEO, marketingu oraz obróbki danych. Infron to gwarancja zebrania i integracji danych, które pozwolą Ci określić i zrealizować Twój cel.
W dodatku nasze doświadczenie płynące z pełnej analityki dużych i małych klientów, zarówno usługodawców, jak i e-commerce, pozwala nam na określenie celów, które pomogą Twojej firmie we wzroście. Tobie pozostanie ich wybór i realizacja.