Zysk w biznesie to skutek uboczny. Czego? Skoncentrowania uwagi na Klientach.
Załóżmy, że przyciągniesz internautów, wygenerujesz ruch i… nic. Ludzie odejdą do konkurencji, bo nie znaleźli u Ciebie tego, czego oczekują. A umówmy się, oczekują znacznie więcej niż dobrego produktu. Doskonale pokazuje to najnowszy raport „Jak Polacy szukają i kupują produkty w Internecie? Ścieżki zakupowe on-line w Polsce 2022.”
W zeszłym roku praktyki zakupowe Polaków zdecydowanie się zmieniły. Zwyczaj automatycznego wrzucania rzeczy do wirtualnego koszyka przeminął, zapewne na lata. Aż 55% badanych przyznaje, że dokonuje zakupów w bardziej przemyślany sposób niż dotychczas, z kolei 44% deklaruje, że oszczędza pieniądze na gorsze czasy.
Jeżeli Klient ma dokonać zakupu właśnie w Twoim sklepie, dobra usługa już nie wystarczy. Musi być perfekcyjna. Internauta kilka razy dobrze się zastanowi zanim kliknie napis „Kup teraz”. Jak stworzyć taką usługę?
Warto wziąć pod uwagę wnioski z raportu na temat najnowszych trendów w e-commerce.
1. Nie lekceważ platform handlowych
Allegro oczywiście ma swoje stałe miejsce na polskim rynku online, ale wydawało się, że okres boomu na platformy internetowe to już kwestia przeszłości. Tymczasem eksperci wieszczący koniec tej formy sprzedaży grubo się mylili. W ubiegłym roku aż 69% konsumentów kupujących w Internecie trafiło na Allegro, z czego 30% rozpoczęło poszukiwania produktu właśnie na tej platformie. 57% Konsumentów finalizuje tam swoje zakupy. Internauci chętnie zaglądają także na OLX (53%), AliExpress (33%), CENEO.pl (27%)i Vinted (26%). Warto zaznaczyć swoją obecność choćby na jednej z tych platform.
2. Zapewnij elastyczną formę dostawy
49% badanych decyduje się na odbiór przesyłki w punkcie (paczkomat, Żabka, One Box, InPost, itp.). Dla porównania, przesyłkę kurierską wybiera tylko 41% respondentów. Klienci nie chcą być zamknięci w domu przez kilka godzin, żeby otrzymać paczkę od kuriera. Wolą odebrać ją sami w dowolnym miejscu i o najdogodniejszej porze. Musisz im to umożliwić.
3. Zagwarantuj płatność BLIKIEM
Jak się okazuje, szybka płatność nie jest już najwygodniejszym rozwiązaniem dla Konsumentów. BLIK deklasuje konkurencję. Tę metodę płatności wybiera 32% Kupujących, podczas gdy w 2021 r. korzystało z niej 21%. Szybkie płatności w zeszłym roku preferowało 19% badanych, a rok wcześniej – 27%. Nie oferujesz zapłaty BLIKIEM? To skuteczny sposób, by rozczarować swoich Klientów.
4. Przemyśl politykę cenową
W okresie prosperity cena jest ważna, ale w czasach kryzysu stanowi dominujący czynnik w procesie podejmowania decyzji odnośnie zakupu. W momencie rozpoczynania swojej ścieżki zakupowej Konsumenci chcą zorientować się przede wszystkim w cenach towarów (69% zaczynających poszukiwania od Allegro i 63% zaczynających w Google). Znaczenie mają również: dostępność produktów (Allegro – 42%, Google – 33%) i opinie (31% – Allegro, 45% – Google). Warto podkreślić, że w 2022 r. to atrakcyjna cena często była głównym powodem dokonania zakupu online (31%).
5. Oferuj darmową dostawę
Oprócz atrakcyjnej ceny i dostępności towaru, to darmowa wysyłka stanowi jeden z głównych powodów dokonania zakupu w sieci (8% badanych wskazało go jako główny powód, a 25% – jako ważny). Nawet jeśli wiąże się to z dodatkowymi kosztami, trzeba traktować je nie tyle jako wydatek, co raczej jako inwestycję, która w dalszej perspektywie czasowej przełoży się na wzrost liczby transakcji.
6. Zadbaj o stronę w wersji mobile
Choć większość użytkowników wciąż dokonuje transakcji na komputerach, coraz więcej osób (w porównaniu z 2021 r.) kupuje rzeczy za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Onotowano wzrost o 3 p.p. Oznacza to, że mobilna wersja Twojego e-sklepu musi ładować się w mgnieniu oka. Wygodna nawigacja też jest niezbędna.
Jeśli przedsiębiorca zlekceważy tych 6 zasad rynkowej gry, prędzej czy później sam zostanie zlekceważony przez swoich Klientów. Przetrwa tylko ten, kto potrafi błyskawicznie przystosować się do nowych warunków.
Cały raport do pobrania: Raport: Jak Polacy szukają i kupują produkty w Internecie? (atenaresearch.pl).