Czy warto reklamować się na Quorze?

Aleksandra Dąbrowska

Zamknij oczy i wyobraź sobie…

Marketing, w którym nie musisz inwestować w kosztowne i długotrwałe badania rynku, a i tak uzyskujesz wiedzę na temat preferencji Klientów.

Marketing, w którym nie szukasz osób zainteresowanych Twoją usługą, lecz to one poszukują Ciebie.

Marketing, który postrzegany jest przez Klientów nie jako zwykła reklama, ale jako… pomoc w rozwiązywaniu problemów.

Te słowa brzmią zbyt pięknie, żeby mogły być prawdziwe? Więc przeczytaj ten artykuł do końca, a potem odpal Quorę w przeglądarce i załóż tam swoje konto.

Czym jest Quora?

Nikt nie zna odpowiedzi na wszystkie pytania. Nikt z wyjątkiem Quory. Ta platforma internetowa działa już od 2010 roku, a w Polsce – od 2019 roku. Chociaż nie może się równać z gigantami tej miary co Facebook czy Instagram, jej potencjał stale rośnie. Miesięcznie zagląda na nią ok. 300 milionów użytkowników, którzy chcą poznać odpowiedzi na nurtujące ich pytania. Co takiego stanowi o wyjątkowości Quora na tle innych portali i dlaczego warto prowadzić tam działalność marketingową?

Quora to platforma typu Q&A, na której użytkownicy zadają pytania z wielu różnych dziedzin. Internauci zamieszczają tam prośby o porady w codziennych sytuacjach np.: „Jak upiec ciasto, żeby nie opadło?”, w bardziej profesjonalnych kwestiach: „Jak skutecznie zwiększać sprzedaż online?” i  prośby o wyjaśnienie skomplikowanych zagadnień naukowych: „Jakie są nurty dwudziestowiecznej filozofii?”.  Na stronie rejestrują się więc przede wszystkim osoby, które chcą znaleźć rozwiązanie różnych problemów, rozwiać swoje wątpliwości albo po prostu poznawać różnego rodzaju ciekawostki. Słowem, to przestrzeń dla ludzi poszukujących odpowiedzi, a Ty masz szansę im te odpowiedzi dostarczyć. Generowanie wartości, którą w tym przypadku jest przydatna treść, to najskuteczniejszy sposób na przekonanie do siebie Klientów i kontrahentów.

Jak to działa w praktyce?

Tak jak na każdym portalu społecznościowym, budowanie swojego wizerunku trzeba zacząć od stworzenia profilu. W tym przypadku nie ma jednak możliwości założenia firmowego konta, musisz działać jako osoba prywatna. Możesz jednak zawrzeć nazwę marki, którą reprezentujesz, w opisie wyświetlającym się nad każdą odpowiedzią, jakiej udzielisz. Warto wspomnieć o jeszcze jednej interesującej opcji – w ramach jednego profilu istnieje możliwość zakładania różnych jego „wariantów”. Jeśli firma działa w kilku obszarach, dla każdego z nich możesz utworzyć profil tematyczny. Raz będziesz więc odpowiadać na pytania jako specjalista od zdrowego żywienia, a innym razem jako specjalista w zakresie treningu personalnego czy naturalnej pielęgnacji. Wszystko zależy oczywiście od Twoich kompetencji i rzeczywistego obszaru działania firmy.

Po założeniu konta możesz już wpisać interesujące Cię słowa kluczowe i sprawdzić listę powiązanych z nimi tematów. Obserwuj je i reaguj, jeśli pojawi się pytanie, na które możesz udzielić wartościowego wyjaśnienia.

Uwaga! Na Quora liczy się przede wszystkim jakość odpowiedzi, a nie sam zasięg. Wyjaśnienia, których udzielasz są kontrolowane przez moderatorów, a ponadto sami użytkownicy głosują na najlepsze wpisy. Jeśli chcesz stworzyć wizerunek eksperta w swojej dziedzinie, nie ma drogi na skróty… No może z wyjątkiem jednej. Żeby usprawnić proces przygotowywania odpowiedzi warto korzystać z gotowych treści, które zamieszczasz na swoim blogu lub w postach na Facebooku czy LinkedIn. Dzięki temu oszczędzasz czas, a zarazem zapewniasz sobie podwójną korzyść marketingową.

Trzeba pamiętać, że Quora to portal społecznościowy. Możesz więc obserwować nie tylko interesujące Cię tematy, ale też innych użytkowników i wysyłać do nich bezpośrednie wiadomości. To dobra metoda nawiązywania relacji z kontrahentami.

Główne powody, by założyć Quorę

  1. Wartościowy ruch – osoby korzystające z Quora Ads osiągają nawet 4 razy więcej konwersji niż na innych platformach społecznościowych.
  2. Budowanie swojej pozycji – Klienci zaczną postrzegać Cię jako eksperta w swojej dziedzinie, co przełoży się także na pozytywny wizerunek Twojej marki.
  3. Pozyskiwanie nowych Klientów – dzięki publikowaniu odpowiedzi dotrzesz do szerokiego grona osób zainteresowanych Twoimi usługami. Możesz też wykorzystać potencjał dedykowanego narzędzia marketingowego – Quora Ads.
  4. Dostęp do informacji o Klientach – dowiesz się jakich rozwiązań oczekują Twoi potencjalni Klienci, czego szukają i jakie mają problemy. To skuteczny sposób na zweryfikowanie potrzeb rynkowych.
  5. Oszczędność – możesz prowadzić działania marketingowe bez dużych nakładów finansowych.
  6. Widoczność w wyszukiwarkach – pytania z Quora są widoczne w Google, a to oznacza, że jeśli tylko w głowie potencjalnego Klienta zrodzi się jakiś problem, ma szansę znaleźć rozwiązanie właśnie u Ciebie.
  7. Potencjał – choć w Polsce Quora nie zrobiła jeszcze oszałamiającej kariery, wielu ekspertów przewiduje, że pozycja portalu będzie coraz mocniejsza. Warto dodać, że korzysta z niego 1/3 Amerykanów.

Quora Ads – czy to dobry pomysł?

Podobnie jak Facebook, Quora także przygotowała dedykowane narzędzie do tworzenia reklam na portalu. Co więcej, w obu przypadkach obsługa odbywa się na  bardzo podobnych zasadach. Możemy kontrolować:

  • kliknięcia,
  • konwersje,
  • impresję,
  • wydatki.

Do wyboru mamy reklamy tekstowe i graficzne. Można je targetować za pomocą wybranych słów kluczowych, zainteresowań lub samodzielnie stworzonych grup odbiorców.

Jaki jest minus?

Oczywiście idealne rozwiązania nie istnieją. W przypadku Quory słabą stroną jest konieczność poświęcania czasu na przygotowywanie wartościowych treści. Jak wspomniano, ten problem można jednak obejść, korzystając ze swoich dotychczasowych artykułów blogowych lub postów. Poza tym taka inwestycja czasowa może realnie zaprocentować zwiększeniem zysków.

Podsumowanie

Quora to rozwiązanie, z którego mogą korzystać przedsiębiorcy działający w różnych branżach. Dzięki portalowi możemy budować pozytywny wizerunek marki, przekonać ludzi o swoim profesjonalizmie i poszerzać grono potencjalnych Klientów. Zdecydowanie warto przetestować możliwości Quory i wykorzystać ją jako obszar działań marketingowych. Pamiętaj jednak, że w tym przypadku kluczem do sukcesu jest jakość treści.