Jak optymalizować plik produktowy w Google Ads?
Reklamy produktowe Google Ads (Google Shopping Ads) to jedna z najbardziej efektywnych form promocji w e-commerce. Umożliwiają one użytkownikom szybkie porównanie cen i cech produktów bez konieczności odwiedzania strony sklepu. Kluczowym elementem ich skuteczności jest plik produktowy (feed), który przekazuje Google dane na temat oferowanych produktów.

1. Jak wyglądają reklamy produktowe Google Ads?
Reklamy produktowe najczęściej wyświetlają się w formie karuzeli lub panelu po prawej stronie wyników wyszukiwania. Użytkownik w reklamie widzi następujące elementy:
Zdjęcie produktu – kluczowe dla przyciągnięcia uwagi użytkownika.
Tytuł produktu – często bywa przycięty, dlatego jego pierwsze słowa mają kluczowe znaczenie.
Cena – użytkownicy często porównują ceny bezpośrednio w wynikach wyszukiwania.
Nazwa sklepu – pozwala wyróżnić się wśród konkurencji.
Opinie o produkcie (gwiazdki) – jeśli reklamodawca z nich korzysta.
CSS reklamodawcy.
Przykładowe reklamy produktowe:
„Ewidentnie docieramy szybciej do szerszego grona osób”. Wywiad z Jolantą Zajdel
Jak odnieść sukces na rynku opakowań? – wywiad z Gabą Kasprzyk z Kartony24.eu
Google Ads vs. Meta Ads – Którą platformę wybrać dla swojego biznesu?
Pozycjonowanie PrestaShop w 10 prostych krokach
Pozycjonowanie sklepu Shoper – poradnik SEO
Pozycjonowanie stron internetowych – co to jest i jak działa?

2. Dlaczego optymalizacja feedu produktowego jest ważna?
Plik produktowy decyduje o tym, czy dany produkt zostanie zaakceptowany i prawidłowo wyświetlony w Google Ads. Jego optymalizacja wpływa na:
- Widoczność produktu – dobrze skonfigurowane produkty częściej wyświetlają się w wyszukiwarce.
- CTR (Click-Through Rate) – atrakcyjne zdjęcia i dobrze skonstruowane tytuły mogą zwiększyć liczbę kliknięć.
- Koszt reklamy – lepiej dopasowane produkty mogą uzyskać niższy koszt kliknięcia (CPC).
- Konwersje – dokładniejsze, lepiej zoptymalizowane atrybuty zwiększają szanse na zakup.
Brak optymalizacji prowadzi do sytuacji, w której możesz przepalać budżet i być mniej widoczny, co skutkuje utratą potencjalnych Klientów,
3. Kluczowe elementy pliku produktowego i ich optymalizacja
Cena
- Google Ads intensywnie porównuje ceny produktów między sklepami – jeśli są zbyt wysokie, mogą być rzadziej wyświetlane.
- Analizuj ceny konkurencji i dostosowuj swoją ofertę w oparciu o realne dane. Cena w feedzie produktowym musi pokrywać się z ceną na stronie.
Tytuł produktu
- Struktura tytułu powinna odpowiadać sposobowi wyszukiwania użytkowników, jeśli w planerze słów kluczowych widzisz, że najwyższe potencjały mają zapytania skonstruowane np. w taki sposób – [Fraza ogólna + Brand + Model + Kolor + Cecha], to Twój tytuł mógłby wyglądać tak. np. Bluza TwojaMarka ITP102 Czerwona z Długim Rękawem.
- Tytuły mogą mieć do 150 znaków, ale często są skracane do 30 – pierwsze słowa są najważniejsze, ponieważ je widzi użytkownik.

GTIN
- Google wykorzystuje GTIN do łączenia ofert z różnych sklepów, co może wpływać na wyświetlanie opinii.
- Jeśli GTIN nie jest dostępny, można użyć MPN (Manufacturer Part Number).
- W przypadku problemów z blokadą produktu, warto przetestować dodanie innego nr GTIN dla tego produktu.
Zdjęcie
- Testowanie różnych wersji zdjęć może poprawić CTR.
- Możesz wykorzystać AI w Google Merchant Center do generowania teł.
- Warto przypisać dodatkowe 2-3 warianty zdjęć, by zwiększyć szansę na kliknięcie.
- Powinien zawierać istotne informacje, ale jeśli Google blokuje produkt, warto go zmienić lub skrócić usuwając informacje, które Google może uznawać za niezgodne ze swoimi zasadami.
- Jeśli Google automatycznie przypisuje błędną kategorię, warto ustawić własną w polu product_type.
Dodatkowe atrybuty
- W niektórych branżach istotne, a nawet wymagane są dodatkowe pola, np. material, gender, size. Sprawdź na stronie supportu Google Ads, jakie pola są niezbędne w Twojej branży, a także zastanów się, które dodatkowe atrybuty mogłyby wpłynąć pozytywnie na Twoje reklamy.
4. Jak radzić sobie z blokadami produktów?
Google może blokować produkty z różnych powodów np.:
- nieprawidłowy GTIN,
- nakładka promocyjna na zdjęciu,
- produkt niezgodny z zasadami Google,
- i inne.
Zależnie od powodu blokady, testuj różne ustawienia atrybutów. Jeśli problemem jest nakładka promocyjna możesz skorzystać z automatycznego poprawiania zdjęć w Google Merchant Center (GMC), dodać zdjęcie ręcznie lub skorzystać z narzędzia AI wbudowanego w GMC.
Gdy problemem jest GTIN – wyszukaj i ustaw poprawny numer.
Warto testować różne ustawienia w feedzie, aby jak najwięcej produktów wyświetlało się w reklamach.
5. Testowanie i optymalizacja feedu
- Analiza wyników – korzystaj z raportów Merchant Center i Google Ads, planera słów kluczowych oraz analizuj reklamy konkurencji.
- Optymalizacja – testuj różne kombinacje tytułów i opisów produktów oraz dodawaj dodatkowe atrybuty, które mogą zwiększyć trafność i widoczność Twoich produktów.
- Monitoring – monitoruj kluczowe wskaźniki, takie jak wyświetlenia, CPC, CTR, konwersje i koszty, które pomogą ocenić skuteczność zmian.
6. Podsumowanie
- Optymalizacja pliku produktowego to proces wymagający regularnej analizy i dostosowywania danych.
- Kluczowe elementy to: cena, tytuł, GTIN, zdjęcia, opis i kategoria.
- Warto testować różne strategie, aby znaleźć najlepsze rozwiązanie dla danego sklepu.
- Regularna aktualizacja feedu oraz monitorowanie wyników pozwolą utrzymać wysoką skuteczność kampanii.

Krzysztof Bil
Senior SEM Specialist
Nieustannie eksperymentuje z różnymi metodami prowadzenia kampanii Google Ads, aby uzyskać jak najlepsze wyniki. Z uwagą projektuje różnego rodzaju panele w Looker Studio, co pozwala mu przyspieszać swoją pracę. Kiedyś zainteresowany projektowaniem stron internetowych, obecnie uważa marketing internetowy za jedyną ścieżkę zawodową, która go interesuje. W czasie wolnym rozwija swoje pasje związane z grafiką komputerową i fotografią.